Multicollectivity, Education and Space
What ‘images’ of space do (prospective) teachers have and how does this influence their professional actions in the context of school (cf. inter alia Matthes 2016)? To what extent are exclusion and disadvantage in educational processes also spatially determined (cf. inter alia Echazarra & Radinger 2019; Soja 2010; Harvey 1992)? And can learning architecture serve as a bridge to further develop the ‘grammar of school’ (Tyack & Tobin 1994) along the challenges of a knowledge and information society of the 21st century? Processes of social transformation and their changing demands on schools (cf. OECD 2022) also affect spatial reorganisations, as illustrated, among other things, by the differentiation of virtual spaces, the increase in non-places (cf. Augé 1994) or the fragmentation of urban living spaces. Against the background of a re-figuration of (educational) space (cf. Löw & Knoblauch 2019), spatial reorganisations are in a conflict-ridden relationship with the habits of practising teachers regarding the interpretation and use of school space. From the few existing studies on the subject, it can be deduced that teachers still work largely with a deterministic understanding of space (cf. Deinet 2007). For space to become a medium of change, it must first become tangible as a pedagogical category. However, this is still a desideratum in educational research and pedagogical practice (cf. Bentlin & Klepp 2021, Sesink 2014).
In the context of educational and occupational biographical research and based on a relational understanding of space, researchers at the chair are working on the transformation potential of educational spaces, the corresponding roles of diverse actors, and possibilities for initiating emancipatory spatial practices in educational contexts, among other things, in the research area ‘Multicollectivity, Education and Space’.
The four focus areas in detail
- ‘Spatial Beliefs’ in the context of school
- Spatially-related educational inequality
- Inclusive learning architecture
- (Translocal) Re-Figuration of places of remembrance
- Rachbauer Tamara/ Plank Kathrin Eeveline (2022): Von der Digital Gap zur adaptiven Lernumgebung? Inklusive Chancen digitaler Lernwelten. Impuls aus der Praxis und für die Praxis, in: Boesken, G./ Krämer, A./ Matthiesen, T./ Panagiotopoulou, A./ Springob, J. (Hrsg.): Zukunft Bildungschancen (Arbeitstitel). Waxmann: 2022
- Plank Kathrin Eveline (2021): Vom Container "Schulhaus" zur transformativen Bildungsregion? Über die Notwendigkeit eines raumpädagogischen Paradigmenwechsels, Blog des Sonderforschungsbereichs 1265 Re-Figuration von Räumen: Räume und Konflikt (peer-reviewed).
- Rachbauer Tamara/ Plank Kathrin Evleline (2021): Vom Digital zum Spatial Turn in der Holocaust Education? Medienpädagogische Anforderungen und Möglichkeiten einer digitalen VerOR-Tung von Erinnerung, in: Reinmann, G. (Hrsg.) Impact Free 42, Hamburg. (Peer-Reviewed).
- Christina Hansen (2020): Rethinking the classroom? Rethinking the learning space! Conception and development of school into a "transformative educational space“. In: American Journal of Education Volume 127, Number 5
- Hansen Christina (2020): Re-Figuration! From „good old classroom” to transformative educational spaces. In: Zysberg, L./Schwabsky, N. (ed): The next big thing in Education. Nova science publishers: New York. S. 83-106.
- Hansen Christina/ Plank Kathrin eveline (2019): Inklusion und Raum: Wem gehört der Raum und was machen wir damit? Konzeptionen eines inklusiven (Bildungs)Raums. In: Maschke, T. (Hrsg.): Bildungsinnovation: Impulse aus Reformpädagogik und Inklusiver Pädagogik. Wien: Residenz-Verlag.
- Hansen Christina/Plank Kathein Eveline (2018): Lernraum neu denken? Lernraum neu denken. Konzeption und Entwicklung einer Schule zum "transformativen Bildungsraum". In: Journal für Schulentwicklung. Innsbruck: Studienverlag.
- Plank Kathrin Eveline/ Asen-Molz Katrin (2016): Raum für Individualität. Raum für Gemeinschaft. Anforderungen demokratisch- inklusiver Lernsettings an die Gestaltung des Lernraums. In: Rosenberg, K./ Lindner, D./ Hammer, F. (Hrsg.): SchulRäume. Einblicke in die Wirkkraft neuer Lernwelten. Schulheft 163/2016. Innsbruck, S. 9-19.
- Bildung.Raum: Inklusive Bildungsraumtagung vom 23.-24. September 2016, Universität Passau
- „Perspektiven raumbezogener Bildungsgerechtigkeit am Beispiel des Passauer Stadtteils Haidenhof-Nord/Ergebnispräsentation“ im Rahmen des VDW-Aktionstags "Wir sind dran!" am 03.02.2022, Universität Passau.; Prof. Dr. Eric Mührel/ Prof. Dr. Eric Mührel.
- „Vom Digital zum Spatial Turn in der Holocaust Education? Möglichkeiten und Voraussetzungen einer digitalen VerORTung von Erinnerung" im Rahmen der Tagung "Digital Memory - Digital History - Digital Mapping" am 22.09.2021, Karl-Franzens-Universität Graz.; Dr. Tamara Rachbauer/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- „Vom „Container“ Schulhaus zum l´espace vécu: Ein interdisziplinäres Lehrprojekt zur Entwicklung inklusiver Bildungsregionen" im Rahmen der ZLF-Tagung der Universität Köln „Zukunft Bildungschancen – we all take part!“, am 16.09.2021, Universität Köln.; Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank
- „Spatial Justice Through Community Education? Zum Potential der Vernetzung regionaler Bildungsräume" im Rahmen der VDW-Tagung "Aspekte der nachhaltigen Transformation und Re-Figuration sozialer Räume" am 21.10.2021, Universität Passau.; Prof. Dr. Eric Mührel/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- „Service Learning als Einstieg transformativer Bildungsraumentwicklung" im Rahmen des Online-Forums "Fächerübergreifendes Lernen und Lehrer*innen-Professionalisierung“ am 21.11.2020, Fudan University Shanghai/ China; Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- „Von education in the city zur education city - Begabungsentfaltung als regionales Konzept"; Vortrag im Rahmen der BeRG-Vernetzungskonferenz am 19.10.2017, Niedernsill (Österreich); Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- „Bildung trifft Raum"; Kick-Off-Veranstaltung des multiprofessionellen SchulRAUMentwicklungsprojekts an der St. Georg Schule in Bad Aibling am 24.07.2017, St. Georg Schule Bad Aibling; Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank/ Eduard Arndt.
- „Vom Container zum l´espace vécu. Ein multiprofessionelles Lern.Raum-Konzept zur Gestaltung inklusive Bildungsräume" im Rahmen der Scenario Forum Conference, am 25.- 28.05.2017, UCC Cork (Irland); Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- „Raum.Bildung.Diversität. Vom kooperativen Lernprojekt zum gemeinsamen Aneignungsraum"; im Rahmen der IFO-Tagung „System.Wandel.Entwicklung" am 24./25.02.2017, Pädagogische Hochschule Linz (Österreich); Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- „Bildung und Raum. Von Bildungsinstituten zu regionalen Bildungslandschaften“ im Rahmen der Internationalen Tagung für Bildungsraum-Gestaltung am 23./24.9. 2016, Universität Passau; Prof. Dr. Christina Hansen
- „Wieviel Bildung braucht die Gesellschaftim Forum Gesellschaft macht Schule, 19.7.2015 München; Prof. Dr. Christina Hansen gemeinsam mit E.Klieme