Diversity and Talent Research
The research and action topic of diversity is initially about perceiving the diversity of human coexistence, social norms and rules and individual beliefs as a social reality. At the level of teacher training, the challenge is to recognise rigid, exclusionary mechanisms in systems and to expand educational opportunities, because the distribution of opportunities within excluding societies seems to be perpetuating (cf. Allman, 2013).
One aspect of this diversity concerns the variety of human talents. In this context, the focus of pedagogically argued talent education is not so much on emphasising certain support measures for special groups (e.g. high performers in ‘talent education’) as on finding answers as to how children and young people can learn to live their lives in a self-determined way with their diverse strengths (but also weaknesses) and thus make a meaningful contribution to society. Society, in turn, is faced with the task of dealing with this diversity in a meaningful way in order to be able to develop further.
Hansen calls this pedagogical perspective ‘talent development’ and considers educational prerequisites under their collective framework conditions so that people can contribute their talents to the (respective) collective groups in a formative way (see Hansen 2012, 51f).
Reflecting on these two areas of tension (diversity and talent), which needs to be dealt with in a situation-appropriate manner, is one of the central characteristics of professional action in the teaching profession (cf. Ilien, 2009). At the Chair, we try to use the potential of the capability approach (Sen/Nussbaum) for these questions.
- Inclusive Talent Development in Lower Bavaria (BegIN) – in cooperation with the government of Lower Bavaria and the Church Higher Education Institution for Teacher Education Vienna/Krems.
- Students Heterogenity Inclusiveness Potential (SHIP) - In cooperation with the University College of Teacher Education Vienna/Krems (Austria) and Masaryk University in Brno (Czech Republic), a joint course was designed as part of the Blended Intensive Programme (BIP, Erasmus+).
- KAKUDA Cognitive Activation and Constructive Support with digital, adaptive offers
- Christina, Hansen/Eva, Rutter/ Sophia, Pöcheim (2023): Diversität und Inklusion - Curricula-Analyse Lehramt (2022). In: Andreas Schnider, Maria-Luise Braunsteiner, Ivo Brunner, Christina Hansen, Barbara Schober, Christiane Spiel (Hrsg.): Pädagoginnenbildung. Evaluationen und Analysen. S. 491-530 Be+Be-Verlag: Heiligenkreuz
- Rachbauer, Tamara (2023): Inklusion inklusive KI – eine inklusionssensible Hochschulentwicklung durch den Einsatz von KI vorantreiben – Voraussetzungen. fnma Magazin, 4, 37–40, Schwerpunkt: Inklusive Gestaltung von Hochschulen – Innovation und Barrierefreiheit in der Lehre.
- Plank, Kathrin Eveline/Rachbauer, Tamara (2023): Von der Digital Gap zur adaptiven Lernumgebung? Inklusive Chancen digitaler Lernwelten. Impuls aus der Praxis und für die Praxis. In Boesken, Gesine; Krämer, Astrid; Matthiesen, Tatiana; Panagiotopoulou, Argyro und Springob, Jan (Hrsg.): Zukunft Bildungschancen. Waxmann: 2023.
- Hansen, Christina/Ricart Brede, Julia (2022): Migration, das finde ich.... Multidisziplinäre Perspektiven auf ein allgegenwärtiges Phänomen. Vandenhoeck & Ruprecht.
- Hansen, Chrsitina/Plank, Kathrin Eveline (2022): (Bildungs)Raum zwischen transnationaler Mobilität und „Mauerbaufieber“: Migration vor dem Hintergrund räumlicher Re-Figuration. In: Hansen, C./ Ricart Brede, J. (Hrsg.): „Migration, das finde ich…". Fachwissenschaftliche und persönliche Perspektiven auf ein Differenzphänomen. Veröffentlichung in Vorbereitung.
- Rachbauer, Tamara/Plank, Kathrin Eveline (2022): Hybrid-Flexible und Blended Synchronous Learning - Bewährte didaktische Konzepte und Methoden digital gedacht - Förderung des Lernens in und mit heterogenen Gruppen – ein Praxisbeispiel aus der universitären Lehre, in: Stein, M./Jungwirth, M./Harsch, N./Noltensmeier, Y. (Hrsg.): Diversität Digital Denken – The Wider View. Tagungsband. Münster: WTM..
- Hansen, Christina (2021): Befähigen – wozu? Plädoyer für eine werteorientierte Bildung im Rahmen des „capability approach“ In: Brantl, Matthias (Hrsg): Personen gestalten Institutionen – Institutionen prägen Personen. Leben im Spannungsfeld individueller und sozialer Verantwortung. Pustet Verlag
- Hansen, Christina (2021): Diversity an der Universität. Diskriminierungskritische und intersektionale Perspektiven auf Chancengleichheit an der Hochschule. Barbara Budrich. In Vorbereitung.
- Hansen, Christina/Plank, Kathrin Eveline (2021): Vom Digital Divide zum Digital Bridging: Bildungschance Corona? In: Hertrampf, M. O. M. (Hrsg.): Corona: Krise oder Wende? Wie Krisen Kulturen verunsichern und verändern, PhiN Beiheft 2021.
- Plank, Kathrin Eveline/Hansen, Christina. (2019): Inklusion und Demokratie - Eine Henne- oder-Ei-Analyse? Dimensionen der demokratisch-inklusiven Schule. In: Maschke, T. (Hrsg.): Bildungsinnovation: Impulse aus Reformpädagogik und Inklusiver Pädagogik. Wien: Residenz-Verlag.
- Hansen, Christina/Plank, Kathrin Eveline. (2019): Inklusion und Raum: Wem gehört der Raum und was machen wir damit? Konzeptionen eines inklusiven (Bildungs)Raums. In: Maschke, T. (Hrsg.): Bildungsinnovation: Impulse aus Reformpädagogik und Inklusiver Pädagogik. Wien: Residenz-Verlag.
- Schenz, Christina/Schenz, Axel/Weber, Karin/Berger Albert (2012): Begabungsförderung und Bildung in einer Schule für Alle. Schneider: Hohengehren
- Schenz, Christina/Rosebrock, Stephan/Soff, Marianne (Hrsg.) (2011): Von der Begabungsförderung zur Begabungsgestaltung. Vom kreativen Umgang mit Begabungen in der Mathematik. Praxisberichte des ICBF Münster/Nijmegen, Band 4. Münster: LiT
- since Winter term 2020/21: Ringvorlesungsreihe Diversity, Gender & Intersektionalität
- Bildungskreistagung (1/Semester: Diskussions- und Präsentationsforum Demokratisch-inklusive Schule und Demokratie und Pädagogik: Sommersemester 2016
- „Begabungsförderung – all inklusive?", KulturzentrumLindlar, 51789 Lindlar, 17.11.2015; Prof. Dr. Christina Hansen