Education for sustainable development (ESD) in teacher education
From reflection to forward thinking: Chinese-German research project ‘Education for Sustainable Development in Teacher Education’
The focus of the bilateral research projects funded by the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ) was the development of modules in the field of sustainable environmental education designed for use in Chinese primary schools, as well as the training of multipliers to support the school development processes accordingly.
During the project period from 2015 to 2017, experts from the teacher training centres of the city of Shanghai and Zhejiang province, scholars from the East China Normal University and the Zhejiang International Studies University (ZISU), as well as teachers from 20 selected pilot schools in both provinces were involved in the development. A steering committee from the University of Passau ensured the scientific monitoring and evaluation of the process, which was supported by the Hanns Seidel Foundation (HSS).
This first development phase is followed by a follow-up phase in which preparations are currently being made for a transfer to Yunnan Province.
- Hansen, Christina (2020): From Environmental Education to Education for Sustainable Development (ESD): In: Shanghai Teacher Education 1/20, S. 9-13.
- Hansen, Christina (2020): Methods and contents of education for sustainable development. A project report. In: Shanghai Teacher 1/20, S. 14-18.
- Hansen, Christina (2020): Education for sustainable development - a perspective of educational science. In: Meier, Christian (Hrsg): Integrale Ökologie. Aufklärung 2.0. Oekom- Verlag.
- Hansen, Christina (2019): Von der Umweltbildung zur Bildung für eine Nachhaltige Entwicklung: Eine Begegnung zwischen China und Deutschland. In: Hansen, Christina/Plank, Kathrin Eveline (Hrsg.): Vom Nachdenken zum Vordenken. Chinas Weg zu nachhaltiger Umweltbildung. Münster: Waxmann Verlag. S. 17-40.
- Hansen, Christina/Plank, Kathrin Eveline (2019): Umweltbildung im internationalen Kontext: Zwischenergebnisse der Prozess- und Produktevaluation des chinesisch-deutschen Forschungsprojekts. In: In: Hansen, Christina/Plank, Kathrin Eveline (Hrsg.): Vom Nachdenken zum Vordenken. Chinas Weg zu nachhaltiger Umweltbildung. Münster: Waxmann Verlag. S. 100-117.
- Plank, K. (2018): Vom Wissen über Umweltbildung zur Gestaltungskompetenz. Bildung für Nachhaltige Entwicklung in der Lehrer_innenbildung. In: Hansen, C./ Plank, K. E. (Hrsg.): Vom Nachdenken zum Vordenken. Chinas Weg zu nachhaltiger Umweltbildung. Münster: Waxmann Verlag.
- Rachbauer, T. (2020). Der Lernort Wald als analoges Erlebnis mit digitalen Angeboten – Ein Workshop zu Digitaler Bildung und BNE. Blog der Heidelberg School of Education: Fokus Lehrer*innenbildung.
- "Service Learning - Starting points for environmental education in China"; 09.10.2018, LFZ der Stadt Shanghai (China), Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- "Konzepte handlungsorientierter Umweltbildung"; Fortbildungsreihe im Rahmen des deutsch-chinesischen Forschungsprojekt "Umweltbildung", 21./22.03.16 und 24./25.03.16, Shanghai und Hangzhou (China).
- "Methoden und Medien nachhaltiger Umweltbildung"; Fortbildungsreihe im Rahmen des deutsch-chinesischen Forschungsprojekt "Umweltbildung", 13./14.10.15 und 21.10.15, Tin Yi GS Shanghai und Ai Shan GS Hangzhou (China).